Blivande Holländare i 10 månader

VOLONTÄR PÅ ETT UNGDOMSCENTER I ZWOLLE, HOLLAND, 10 MÅNADER

Det är min framtid. Den 10 September lämnar jag Sundsvall, Sverige, för att bege mig till tulpanernas land. Detta kommer bli ett äventyr, och om jag ska vara ärlig så har jag inte den blekaste aning om hur det kommer sluta! Men förhoppningsvis så kommer jag att komma tillbaka till Sverige om 10 månader med ett leende på läpparna och med många nya erfarenheter.
Vad jag exakt ska göra i landet som ligger under havsytan har jag inte riktigt förstått än, men jag tror det löser sig när jag kommer dit. Jag kommer i alla fall att delta i detta projekt tillsammans med 5 andra volontärer så ensam kommer jag inte att vara. Vi volontärer kommer att bo tillsammans i ett hus i Zwolle, ska bli intressant att se hur det kommer att funka, men jag ser fram emot det! Sedan så ingår det i projektet att lära sig det inhemska språket, och i mitt fall då holländska. Jag har fått höra mycket om det språket, att det är grötigt, fullt, och många svåra sch-ljud men jag är optimistisk och tror att det kommer gå galant eftersom jag både pratar tyska och engelska.
Vad är då Holland för land? För det första så heter det Nederländerna.
Huvudstad: Amsterdam
Drottning: Beatrix
Valuta: Euro
Språk: Holländska (dutch)
Folkmängd: 16 miljoner
Yta: 41 000 kvadratkilometer (som Jämtlandslän)
Befolkningstäthet: 395 invånare per kvadratkilometer
Lovar att uppdatera er mer när jag väl har flyttat dit och skaffat mig lite inside-information!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0