Lusse Lelle

Idag är den 13 december här vilket innebär den ytterst svenska traditionen att klä upp sig i vita långa klänningar, bara runt på ljus och sjunga om denna kvinna, Lucia. Men jag måste medge att det är en riktigt bra tradition!

Så idag har Svålet minnsan fått höra mig maniskt sjunga "Lusse lelle" hela dagen samt sett mig koka knäck och baka lussekatter. Knäcken fick en riktigt god smak men för att lyckas få ned den i magen får man använda våld eftersom den mer än gärna vill stanna kvar i papperet. Men lussekatterna gick smärtfritt, men damen i affären som jag frågade om saffran förstod nog inte riktigt min lycka när hon visade min saffransavdelningen. Men jag hade nämligen fått höra att det var svårt att få tag på här, men inte idag. Och så springer mina volontärizar runt med glitter på huvudet, kanoners!

Här är lite bilder från dagens Luciastrapatser:











Och sen så avnjöt vi allt tillsammans med hemmagjord glögg och "Luciamorgon" på SVT Play.

Kommentarer
Postat av: Malin

du är så duktig som sprider traditionerna :D vi kollade också på luciatåg på skolan med glögg, pepparkakor och lussebullar. Tyvärr så var man tvungen att gå upp på tok för tidigt (1 timme tidigare) :P

2010-12-13 @ 19:46:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0