Ett paket kom lastat!

Idag så har våran brevlåda fått jobba, nämligen tre brev/paket kom adresserade till mig idag. Först ett från Farmor, ett från Sas som ville påpeka att det finns snö i Sverige, men jag gillar dig även fast du vill göra mig avundsjuk. Och så ett paket från mor. Jag visste att hon hade tankar på att skicka ned lite bikarbonat men inte att det innebor Ahlgrens bilar, Daim, knäckformar och disktrasor. Men jag tackat för överraskningen! Och jag kan skvallra om att svenskt godis har blivit mer populärt här i huset nu, för denna gången smakade det inte bara salt.
Sen var det hästdag idag ocskå, och Jonathan fortsätter att leverera kommentarer. Idag beklagade jag mig över att det inte finns någon regel för när man ska använda "de" eller "het" (motsvarande svenskans "en" och "ett") Han tänkte då ett tag och levererade sedan en regel till min glädje.
Saker som är gjorda av trä är alltid "de".
Som exempel har vi då "de Tafel" bordet, och "de Stoel" stolen. Då funkade det på två ord i alla fall. Sedan förstörde jag allt genom att ta in hus, som är "het huis". Men hans försvar var att det inte finns några trädhus i Holland vilket är en sanning.
Så jag tackar för regeln och ger mig ut på jakt efter fler saker gjorda av trä.

Kommentarer
Postat av: Carline

Klopt toch niet altijd....



Het bed (ook als het van hout is)

Het (konijnen)hok

Zoals je zelf zei: het huis



Maar inderdaad, verder kan ik nog niets verzinnen...

2010-11-18 @ 19:58:00
Postat av: Malin

hoppas din brevlåda inte blev utbränd av allt jobb. Menade inte alls att göra dig avundsjuk, tänkte bara uppdatera om läget här hemma (A)

låter som en bra regel :)

Kram! <3

2010-11-20 @ 11:59:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0