GULYÀS!

Idag har jag ätit gulashsoppa till middag. Och inte en sån där när man öppnar en burk och värmer innehållet i en kastrull. Utan en sån där som ska koka i 2 timmar på spisen och som är gjord på hemmagjort paprikapulver som färgen av en brandbil. Och jag ska säga er att det var riktigt underbart gott! Äkta ungersk gulash gjord av våran ungrare i huset, Zsu. Och jag tror minsann att jag kommer tvinga henne att göra en repris!

För övrigt så måste jag fråga om någon känner till landet Myanmar? Ile pratade om detta land för några dagar sedan, och även Zsu var inne i diskussionen. Och jag som är lite geografinörd kände mig så dum när jag inte hade en aning om detta land. Jag hade inte en aning tills jag googlade på det hela och fick reda på att det var Burma som alla pratade om. Burma är minsann känt som Myanmar i andra länder, lägg det på minnet!

Kommentarer
Postat av: zsu

Gulyásleves:) a little piece of Hungary. this is the taste of my home.

2010-10-28 @ 21:26:45
Postat av: Malin

du får tvinga henne att göra det när jag kommer och hälsar på, för de lät gott! :D

Till och med jag visste att Myanmar och Burma var samma land, och jag är ingen geografinörd ;)

2010-10-29 @ 12:13:08
Postat av: Linnea i Tjeckien

Hej!

får kanske tillägga (för att vara lite PK) att namnet på ladet beror lite på politiken. Burma var förra namnet, men militärjuntan som styr där nu har bytt namn på det till Myanmar (tror dessutom de bytte igen för ngn vecka sen). Myanmar är namnet på en minoritetsgrupp som altså styr nu, om jag inte minns fel. Många hoppas på demokrati och vägrar erkänna militärjuntan, därmed fortsätter många kalla landet för Burma. Det är ett riktigt skurkland, Iran är bra om man jämför, men Burma/Myanmar håller sig mest på sin kant, tillsammans med Nordkorea. Burma gör inte så mycket väsen av sig.



Med andra ord, folk i Sverige säger också Myanmar ibland...



Tack och hej! :)

2010-10-29 @ 16:28:36
URL: http://linnea-krysmynta.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0