vierenzestig

Idag är det 64 dagar kvar till julafton. Så därför tänkte jag att jag skulle ägna detta inlägg till julen. Som de flesta mer eller mindre vet så tycker jag ju julen är något av det bästa som finns, och jag vet att många svenskar håller med mig.

Men nu när jag fått lite europaperspektiv på det hela så har jag insett att julen inte är den samma överallt.
DATUM - När ska man egentligen fira jul? 24 är det heliga datumet i Sverige, men i de flesta andra länder så är det 25:e som är dagen då familjer umgås även en det smygstartar lite den 24. MEN i Makedonien firar man jul den 7 Januari. När jag fick höra det av Ile igår höll jag på att ramla av stolen. Men det är den ortodoxa versionen och det var den 7 Januari som de tre vise männen kom fram till jesubarnet. Så Europa är inte ens enade vilket datum man ska fira jul.

JULTOMTEN - När jag skulle förklara att vi har jultomte i Sverige så uttryckte jag mig med orden "Santa Claus" och jag höll nästan på att bli mördad. Kommentarerna haglade och de undrade hur vi kunde ha något så amerikanskt. Så då var det bara att försöka förklara att Jultomten bor på Nordpolen (i vissa fall Rovaneimi) och är en blandning mellan gårdstomten och St Nicolaus, en trevlig man som kommer med julklappar och äter gröt. De flesta firar jul utan tomte då de anser att det är för amerikanskt och de har ju Sinterklaas i början av december som kommer med klapparna.
KLAPPARNA - Vi får våra klappar av jultomten på julafton. I Holland så får man klapparna av Sinterklaas den 5 December och inga klappar på julafton. Även i andra Europeiska länder så är det lite hit och dit med klapparna.
LEDIGHETEN - I Sverige är julen helig och de flesta är lediga minst en dag innan den stora dagen och skolorna sluter även tidigare. Alla håller inte riktigt med om denna heliga dag så de jobbar halvdag istället. På julafton?! Då har de ju ingen tid att klämma på klapparna eller garnera skinkan!
Så slutsatsen är ju att alla gör lite på sitt sätt, men jul förblir alltid jul på vilket sätt man än gör det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0