Ingen kickar fotboll som han

Man kommer in i landet, språket och kulturen mer och mer för varje dag. Idag när jag skulle köpa mig en ordbok (Nederlänsk - Engelsk) så klarade jag av hela konversationen på holländska. Dock löd konversationen såhär:

(Snubben i kassan) -Goedenmiddag
(Jag) -Hoi
(Snubben i kassan) -Bla bla bla, Zeven negentien dank u.
(Jag) -Räcker fram en 20E sedel
(Snubben i kassan) -Dank u
(Snubben i kassan) -Hkjbvoäqigiov (tolkar det som om han frågar om jag vill ha kvittot)
(Jag) -Ja, graag.
(Snubben i kassan) -Räcker mig kvittot och växelpengarna
(Snubben i kassan) -Asjebliejft (detta är faktiskt ett ord och betyder "varsegod"
(Jag) -Dank je wel
(Snubben i kassan) -Tot zo!
Kanske inte var så mycket av en konversation ändå, men några knaggliga holländska ord från min sida i alla fall!

Kvällen tillbringas i huset och med fotboll på tv:n. Ajax (Holland) spelar mot Milan i Champions Leauge ikväll och den första jag ser när jag slänger ett öga på tv:n är Zlatan som springer runt på planen som ett litet vasstrå. Spelade inte han i FC Barcelona nyss?!?  Men tydligen inte för ikväll....
HEJA AJAX!
(och kanske Zlatan kan få ett leende om han lyckas göra mål)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0