Jultomtens djur

Idag hade vi svensk afton här i huset, eller ja, svensk middag i alla fall. på menyn stod köttbullar med kokt potatis, brunsås och lingonsylt och så kanelbullar till efterrätt. Jag hade även lite annat smått och gått att bjuda på. Kötbullarna var egentligen inget nytt eftersom de flesta redan ätit det på IKEA, men jag hävdade starkt att mina var hemgjorde och inte massproducerade för IKEA. Och jag tror det gick hem, för all åt och var glada. Och sen så var det ju farmors lingonsylt vilket gjorde det ännu bättre.
Men för att försvenska det hela lite så hade jag även med knäckebröd, Kalles Kaviar och torkat renkött. För det första så ska jag berätta att fransmän absolut inte kan uttala ordet "knäckebröd" även om de försöker i en kvart. Och kaviarn är nya hitten här i huset! Så om du inte har något att göra så kan du alltid börja importera Kalles Kaviar till Holland, jag tror det kommer slå! Och så var det ju det där med renköttet. Jag drog hela historien om Samer, Kiruna och renskötsel men för att få alla att först åvad de var de smakade på så fick jag förklara det som Jultomtens djur, alltså sådana som drar hans släde. När jag uttalade de orden spred sig chocken över gruppen om att de just proppat i sig kött av detta arma djur, men jag såg minsann på deras miner att de gillade det. AHA, där fick jag dem allt! Men kvällen var uppskattad, och jag känner att jag kommer på baka mycket kanelbullar framöver.

Och tack för kortet farmor! Det kom fram så alltså stämmer adressen jag skrev här på bloggen. Men du vet att jag har svårt för din handstil, så nästa gång? Och jag har faktiskt postat ett brev till dig idag, så håll utkik!

Kommentarer
Postat av: Malin

Du verkar ha fått med det bästa av svensk mat. Finns ju inte så mycket mer svensk mat förutom sill och surströmming, och det vill man ju inte bjuda på. ;) Gillar starkt din förklaring av renkött, kan förstå att det var svårt att få någon att förstå vad man menar för djur annars. :)

2010-09-17 @ 22:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0