Hur svårt ska det va?

En myt som man ofta hör är att människor som är födda i ett annat land än Sverige och Schweiz har lätt för att blanda ihop dessa två länder. Och av mina erfarenheter kan jag bara konstatera att det är sant.

I onsdags var det en ny praktikant i second-hand affären och han tyckte minst sagt att det var lite svårt med dessa två länder som börjar på samma bokstav. Jag presenterade mig själv som "Sara från Sverige" och genast började han prata om sin skidsemester i Schweiz för några år sedan. Trevligt tyckte väll jag men senare när han trodde att jag kunde prata tyska (vilket jag dock ska kunna, efter 5 år av lektioner) så gick det för långt. Så då var det bara att påpeka att jag kommer från SVERIGE.

S: I´m from Sweden.
P: Switserland?
S: No, Sweden. The country between Norway and Finland. In the north.
P: Norway? Finland? SWEDEN? (med ett väldigt förvirrat ansikte)
S: Yeah, Sweden. IKEA? You know that country? (man kan alltid lita på IKEA!)
P: AHA! The thing above Groningen! (och där lyste han upp som en sol, när polletten föll ned)

Så Sverige är nu alltså "The thing" ovanför Groningen. Det är minsann något man ska skriva i geografiböckerna!



Men till saken hör ju att Sverige inte ens ligger ovanför Groningen som ni kan se på denna bild. Det som ligger ovanför Groningen är endast blött och blått. Men det ska jag nog inte säga till honom, för då förstörs nog hela hans världsbild. Så han får nog allt fortsätta att tro att Sverige ligger ovanför Groningen.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0