Närproducerat, någon?

Nu ska ni få höra något kul. Eller nja, kul är det väl inte riktigt, mer frustrerande.

Kondenserad mjölk vet ni ju alla vad det är och ibland så har man ett behov av att använda denna mjölk när man ska baka. T ex när man ska baka morbrors Key Lime Pie. Men om man nu vill baka denna utsökta paj så ska man inte bo i det land som jag just nu bor i. För här kan man inte köpa kondenserad mjölk! Jag letade och letade, men som sagt hittade jag inget. Men då får man använda sina kontakter så den kondenserade mjölken hittade till Svålet tack vare föräldrar.

Jaha, lagom kul tycker ju ni. Nu har hon inget bättre att blogga om än lite mjölk, men här kommer knorren på det hela!

Lilla jag var ju nyfiken på vart denna produkt producerats, så jag tar på mig mina detektivglasögon och börjar spana i burkens alla höra (som för övrigt inte hade några hörn, för den var rund). Och där, längst ned med små små bokstäver står det att den är producerad i....

 

DA DA DAAAM!

 

(Håll i hatten, sätt dig ned, nu släpps bomben!)


 

HOLLAND!

Jag trodde ju att jag skulle få hjärtsnörp!

Men man borde nästan annat det när man kollade på framsidan....



Kor, en väderkvarn och diken - Det bara skriker Holland!

Denna kondenserade mjölk är producerad i Holland, I Leeuwarden som ligger ca 30 minuter bort med tåg. Men för att denna lilla runda burk skulle ta sig in i vårt hus var den först tvungen att produceras, sedan flygas till Sverige och där köpas på ICA för att sedan flygas tillbaka till mig så att jag kan baka Key Lime Pie.

 

Så, närproducerat...

Ja, kanske. För jag bor ju relativt nära fabriken men för att den ska komma till mig så var den tvungen att göra en längre resa.

 

Så det var vad jag ville berätta för er. Om den där mjölken som flugit över halva Europa.

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Malin

OJ! Det där är ju till och med värre än fiskpinnarna som fiskas i Norge, åker till Kina och rensas, tillbaka till Norge och paketeras för att sedan fara till Sverige och hamna i frysdisken där vi köper den :P

2011-04-12 @ 20:22:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0