Det mytomspunna svenska spelet

Jag har länge hört talas om det svenska spelet "koueup" här i Holland. Och varje gång har jag sett lika förvånad ut och inte haft en aning om vad det kan vara. Och varje gång har holländare kollat på mig med ledsna och uppgivna ögon och tyckt att jag varit en dålig svensk.

Allt detta upprepade sig nu i lördags då scouterna skulle spela detta "svenska spel". De sa säkert namnet 10gånger utan att det gick upp ett ljus för mig. Då blev en av ledarna så förtvivlad så han plockade minsann fram det här spelat. Och hör och häpna, den sekunden han halar upp en Kubb-kung ut en tygpåse så hörs ett högt "AAHAAA, MEN ÅHH; DET ÄR JU KUBB!" Så detta mytomspunna svenska spel visar sig vara kubb. Ett helt vanligt kubbspel. Ibland är minsann saker mer invecklade än man tror.

Kommentarer
Postat av: Malin

haha^^ ser framför mig hur ledsna alla holländare blivit. Men sen kan man ju tänka att det är inte så lätt att veta vad det är för spel om det inte heter samma sak ;)

2011-02-14 @ 08:42:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0