Idag var jag till Urk, men vi passerade inte Blä påvägen dit.

Idag har vi varit på utflykt i den hutlösa värmen som just nu befinner sig i vårt land.

Vi tog med oss badkläder, fruktsalad, solskyddsfaktor och vattenflaskor och begav oss till Urk. Och ja, det heter faktiskt Urk på riktigt, kolla här:



Vi tog bussen genom öppna landskap utan berg, vi trodde att vi aldrig skulle komma med den där bussen, men den som väntar på något gott väntar aldrig dör länge. Och vips, så var Urk framför våra fötter och våra fötter hoppade i havet.



Vi hängde på vår privata beach någon timme, ingen av lokalbefolkningen vågade komma nära oss. Vi simmade och åt vår picknick och visade troligtvis lite för mycket när vi försökte smidigt komma ur våra blöta badkläder. Men det som händer i Urk, stannar i Urk!

       

Urk är en liten fiskestad som ligger alldeles vid "det inre havet" här i Holland. För ett tiotal år sedan var det riktigt hav, men sedan blev holländarna giriga och ville ha mer. Så de bestämde sig för att bygga diken, och då blev havet vid Urk inte ett hav längre utan mer en sjö. Men man kan bada i det, kolla på båtar och känna lukten av fisk. Och för lite extra kuriosa så ligger Urk under havsnivå, så idag har jag blubbat runt med mina vänner som fiskar djupt nere i Mariuanagraven.



      

Det var en trevlig dag, men ack så varm!
Jag tror orsaken till att vi överlevde var att både Zuzkis och Zsu hade med sig en varsin blomspruta. Så vi sprutade på och det rädda troligtvis våra små kroppar från att koka fullkomligt!

Kommentarer
Postat av: Malin

varför åkte vi aldrig till Urk? :O Jag kanske skulle tagit en buss istället för ett tåg och sett vart jag hamnat ;)

2011-06-30 @ 18:06:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0