Ett litet låtsasspråk!


Nu efter 10 månader i Holland, holländska lektioner varje vecka och otroligt många "VA?!" så kan jag säga att jag pratar holländska.

Jag kan läsa, jag kan skriva, jag kan lyssna och jag kan prata. Och enligt mig måste det klassas som att holländska nu blivit mitt tredje språk.

Holländska är ett roligt spårk. Det är inte vackert som franskan, inte logiskt som engelskan och inte argt som ryskan, Holländska är enligt mig ett litet påhittat språk med låtsasord och gramatik utan en liten gnutta av logik.

Jag ska nu lära er några grundkunskaper i detta språk, om ni någonsin skulle förvirra er till detta nedre land.

 

  • G exsisteras inte men istället för att hoppa över denna bokstaven besvärar sig holländarna med att göra ett väldigt harkelljud varje gång de stöter på denna bokstav. Så ta i från tårna, hjälp till med magen och harkla på så har du precis sagt ett G på holländska.

  • SCH är uppdelat i två ljud. Först kommer ett skarpt S och sedan växlar man snabbt och graciöst över til CH som i detta fall också är en harkling. Men denna gång behöver man inte starta vid tårna, utan det räcker med knävecken.

  • V i detta land är inte ett V som i vårat land. Här blir vår volvo en folvo och vattenfärg blir fattenfärg. Kort och gått, ett holländskt V uttalas F.

  • Sedan har vi ju stavningen och det är ett kapitel för sig. Det finns absolut inga regler utan tryck bara in lite bokstäver här och var och hoppas på det bästa. Holland är landet där man kan trycka in hur många likadana bokstäver efter varandra i ett ord. Jag säger bara en sak, HOLLAND HJÄRTA DUBBELVOKALER! Här har vi några exempel på oerhört oestetiska ord men korrekt stavade. Straat, voor, eerste, aanmelden, alleen, tweede, beetje. Listan kan göras lång, längre, längst. Men ni får i alla fall en smakbit.

 

Såhär förvirrad bli man av språket i detta land!

Kontentan av det hela blir då att om ni åker till Holland och vill uppföra er som en inföding ska ni harkla i minst vartannat ord, byta ut alla V:n mot F och när ni skriver, tryck bara in lite extra vokaler här och var så ska det nog lösa sig.

Lycka till önskar hon som förbannat sig över holländsk gramatik och stavning i 10 månader men nu äntligen har lärt sig att kominucera med urinvånarna!


Och sårhär ser man ut när man skrattar åt sina egna grimarser!


Kommentarer
Postat av: Sarah

HAHA! Jadu, nu tror jag nog att även jag ska klara mig i Holland!

Jäkligt bra jobbat Hassan! :D

2011-06-17 @ 09:55:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0